# 4 Chiang Rai – Laos / Same Same but different - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Shirley Klootwijk - WaarBenJij.nu # 4 Chiang Rai – Laos / Same Same but different - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Shirley Klootwijk - WaarBenJij.nu

# 4 Chiang Rai – Laos / Same Same but different

Blijf op de hoogte en volg Shirley

02 November 2012 | Laos, Luang Prabang

Ik ben onder de indruk van mezelf...het lukt me gewoon om regelmatig een verhaal te posten op waarbenjij.nu wat me nog nooit eerder is gelukt! Dus even bij deze “moeders je hebt weer is ongelijk!” :D

Nou met bloed, zweet (veel zweet) en tranen aangekomen in freaking Laos! Voor ik naar Laos ging nog even het plaatsje Chinag Rai bezocht waar echt geen flikker aan was. Enige bezienswaardigheid in dit kleine stadje was een gouden klok die in de avond wordt verlicht in verschillende kleuren! Nou als dat niet even leuk en mooi is! Ok moet zeggen na uren struinen over straat gelukkig nog een toerist kunnen spotten en ja hoor hoor uiteraard een Nederlander..Gezellig hapje gegeten en een drankje gedaan en vroeg naar bed aangezien ik de volgende dag om 07.00 weer werd opgehaald om naar luang prabang te gaan.

Een lange dagvoor de boeg! Stempel halen om het land uit te gaan, bootje in visum aanvragen en betalen voor Laos, busje in naar de longboat en gaan met die banaan! Deze mooie longboat was volgepropt met allemaal toeristen met het zelfde idee en ze vinden het hier leuk om meer plaatsen te verkopen dan dat er zijn. Mensen mochten dus gewoon op de grond zitten en begonnen zich maar te bezatten dus de sfeer was wel goed. Rond 17.30 aangekomen bij Pak Beng het plaatsje waar we zouden overnachten om de volgende dag verder te gaan met de boot. Gezellige avond gehad met wat fransen, engelse en een canadees dus helemaal goed! Volgende ochtend 2 uur voor vertrek al bij de boot om er voor te zorgen dat we niet degene zouden zijn die op de grond moesten zitten en uiteraard waren we niet de enige met dit idee. Wel gelukkig vroeg genoeg voor een mooi plekje :) wederom een lange reis over de rivier met mooie bergen, locals langs de kant van het water om te vissen dus het uitzicht was wel mooi. EIN-DELIJK na 8 uur varen in Luang Prabang waar ik met 2 Belgische dames op zoek ben gegaan naar een guesthouse. Tot nu toe de mooiste en de grootste die ik heb gehad! Heerlijke fruitshake gehaald en beetje de stad verkennen. Volgende dag een fiets gehuurd en de stad bekeken. Tempel bezocht, franse baguette gegeten en uiteraard weer over de markt gelopen. Same Same but different zoals ze overal zeggen. Ook nog een waterval bezocht die zeker de moeite waard was en nog even aan een stuk touw geslingerd om vervolgens de waterval in te duiken. GOUD waard! Mooie actie foto is terug te vinden ;) Zelfs nog een hele klim omhoog gemaakt om op de top van de waterval te staan. Mooi uitzicht maar helemaal lek gestoken door de muggen.

Verder was er niet zoveel te beleven in Luang Prabang waardoor ik had besloten na 3 dagen door te willen naar Vang Vieng. Dit plaatsje ligt iets zuidelijker en iedereen gaat er naar toe dus waarom niet. We nemen een bus en 4 uur later kom je aan. Mooie bungalow met gigantische bergen op de achtergrond en veel groen. Je zou denken dat na een maand rond reizen je dit wel gehad zou hebben maar het is en blijft mooi. De eerste dag op naar de blue lagoon aangezien de hitte niet te harden was dus hups tuktuk in over heerlijke zandweggetjes met van die grote stenen. Hobbelige rit met veel stof maar aangekomen de moeite waard! Helder blauw water met aan een boom een schommel, touwen om het water in te slingeren en hutjes om in te liggen. Zwaar leven hoor jongens begrijp me niet verkeerd. In de avond de Irish pub opgezocht om een drankje te doen met zn allen en door naar fat monkeys waar je kan darten, poolen en uit buckets kan drinken. Even een korte uitleg over de “buckets” : dit is de engelse benaming voor simpel weg een emmertje. Je kent ze wel waar kleine kinderen zandkastelen mee maken op het strand. Die gebruiken ze hier om goedkope rum/wiskey of andere alcoholische meuk in te doen gemixt met een drankje naar keus met een paar rietjes er in en drinken maar. Een zuipfestijn waar de engelse wel pap van lusten. Omdat hier alles rond 12 a 1 uur sluit wordt er al vroeg begonnen. Wel jammer want jee wilt altijd nog naar een club of feestje maar t licht gaat uit en iedereen wordt op straat gezet. Ik dacht dat Engeland erg was met 2 uur maar dit slaat op alles. Verder hier halloween feestje mee gemaakt en het bekende lichtfeest. Aziaten vieren dat het einde van het regenzeisoen is met kano racen en vooral drank en later op de avond een bootje gemaakt van bananenbladeren en bloemen met een kaarsje op het water laten. Erg mooi om al die lichtjes op het water te zien! Een dagje tuben in Vang Vieng hoort er ook bij dus met een groep van 8 man een band gehuurd waarmee je op het water drijft en tussendoor bij 2 barretjes kan stoppen om wat te drinken. Voorheen waren hier allemaal barretjes open en was het veel drinken en drugs nemen. De combinatie met water is niet altijd goed gegaan en deze barretjes zijn dan ook sinds vorige maand gesloten om het doden percentage te verminderen. Ondanks de 2 barretjes toch erg gezellig! Vang Vieng is een leuk gezellig plaatje waar ik tijdens mijn ontbijt/lunch en diner heerlijk naar Friends heb kunnen kijken aangezien ze daar allemaal grote schermen hebben hangen en dit mensen aantrekt. Wordt dus weer afkicken!

Vandaag aangekomen in Vientiane de hoofdstad van Laos wat een best klein stadje is waar niet veel te doen en te zien is. Beetje rond gelopen in de stad en de nog franse invloed van vroeger kunnen zien in de kleine neppe versie van de arc de triomphe met wat fonteintjes. Morgen een heerlijk dagje spa met sauna en massage :) hierna door naar het plaatsje Savannakhet om zo helemaal naar het zuiden te gaan en op naar Cambodja. Maar Cambodja duurt nog wel even.

Oh nog een kleine toevoeging, omdat het oog ook wat wilt dacht ik net als in Nedderland even mijn uitgroei weg te verven. Mooie blonde kleur op de markt gekocht in mijn haar gesmeerd en na het douchen was het GEEL! Super leuk! Gelukkig als het droog is licht het op en ben nu porno blond! Naja wit blond. Zie facebook voor foto en lach maar hard!

Liefs Shirley -x-

• 02 November 2012 - 16:45

Flip:

Heb je zomaar de white temple gemist in Chiang Rai, zonde! heb je een bericht gestuurd over de rest van laos. x

• 05 November 2012 - 07:34

Brigitte:

Hoi shir,
    Wat heerlijk om weer zo'n uitgebreid verslag te lezen. Volgens mij heb je ook schrijftalent, het leest zo makkelijk! Ook wij hebben je kaart ontvangen.
    Liefs van ons allemaal!

• 05 November 2012 - 13:23

Paul:

Shir!!!
    Heb weer genoten van je verhaal! jammer dat Vangvieng veranderd is...want toen ik er was zat het vol met barretjes langs de rivier.
    Maar zo te horen heb je het helemaal naar je zin en je hebt nog wel even te gaan :-)
    Ik vertrek over 4 weken naar Saalbach-Hinterglemm om een winterseizoen te doen, dus ik verveel me ook niet.
    Jij ontzettend veel plezier en ik blijf je verhalen volgen!!
    xx Paul