#8 Hanoi – Bangkok / Hello old friend - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Shirley Klootwijk - WaarBenJij.nu #8 Hanoi – Bangkok / Hello old friend - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Shirley Klootwijk - WaarBenJij.nu

#8 Hanoi – Bangkok / Hello old friend

Blijf op de hoogte en volg Shirley

02 Februari 2013 | Vietnam, Hanoi


YES!!! EIN-DE-LIJK mijn laptop oplader weer terug!! Zoals jullie hebben gemerkt geen foto's en geen nieuwe verhalen sinds december! Maar hier is ie dan een nieuw verhaal met vele verhalen die nog volgen! Mooi leesvoer voor op een zondag aangezien er weer veel gebeurd is en ik uiteraard weer ontzettend veel heb meegemaakt.

Goed we waren gebleven in Vietnam! Onderweg naar de grootste grot ter wereld. Ergens in een national park omgeven door plekken waar alleen locals wonen en er geen westers voedsel te bekennen is. Om die reden dan ook opgestaan met wat buikkrampjes en kleine verkoudheid en niet lekker voelen. Ik wilde dit echt niet missen dus mezelf uit bed gesleurd en als een zombie naar de grotten gegaan. Grootste grot is in 2009 ontdekt en is helaas alleen geopend voor onderzoekers en cameraploegen. Toen besloten om de langste grot ter wereld te bezoeken genaamd “Paradise cave”. Flink wat traptredens op maar aangekomen zeker de moeite waard. Het is net een nieuwe wereld. Een grote ruimte gevuld met stalagtieten en stalagnieten. Licht effect was perfect en de eerste kilometer die makkelijk bewandelbaar was gelopen. Ik ben in veel grotten geweest vooral in Frankrijk maar dit was iets unieks! De mooiste tot nu toe heb gezien.

Na een week te hebben geleefd op gebakken ei met baguette en veel rijst en noodles was het tijd om met de hele crew (nog steeds de 3 Aaron, Daniela en Steven) verder te trekken naar Hanoi! Iets waar ik zo aan toe was aangezien mijn lichaam snakte naar vitamines als fruitshakes, salades en vooral westers eten! Na 12 uur wachten op tuinstoelen in de middel of nowhere eindelijk de sleepingbus naar Hanoi kunnen nemen. Gelukkig een bus waar je helemaal plat kunt liggen! Lekker slapen dacht ik maar vaak wakker geworden. Ze rijden als idioten en de wegen slingeren nogal. Heb dan ook met de vraag in mijn hoofd gezeten of ik deze busrit wel zou overleven. Nog nooit zo bang geweest in een bus! Bij aankomst bijna de grond gekust! In chaotisch Hanoi een taxi gepakt en met Aaron een dorm opgezocht. We waren wel weer toe aan wat nieuwe mensen leren kennen. Mooie kamer met heerlijke bedden. Meteen een stadswandeling gedaan die gratis werd georganiseerd door de dorm om onze weg een beetje te kunnen vinden in de grootste stad van Vietnam.
Omdat Vietnam zo lang is geld er ook een heel ander klimaat in het noorden dan in het zuiden. Noord is koeler en natter en heb dan ook voor het eerst een lange broek, vest, sjaal en dichte schoenen moeten aantrekken omdat 18 graden te koud was. Ik weet het onbegrijpelijk aangezien we in NL een moord zouden doen voor 18 graden!

Hanoi is een grote stad met veel verkeer, mensen, musea, winkeltjes en uitgaansgelegenheden. Omdat onze dorm zo gezellig was zijn we vooral daar wat wezen rondhangen. In de avond werden de flessen vodka en redbull gekocht en een klein dansje daarna in de clubs. Alles sluit om 12 a 01 uur dus keihard feesten was het niet maar wel ontzettend gezellig. Gedurende de dag wat rondgelopen en nog een oude gevangenis bezocht. Ik houd niet van grote steden maar Hanoi is er 1 met een goede sfeer waar ik het naar mijn zin had. Gedurende de reis bleven we maar steeds tegen dezelfde persoon aan lopen die een motor had gekocht. Yoni is een nederlandse jongen die ik in Cambodja heb leren kennen en toevallig ongeveer de zelfde route deed. Zonder af te spreken kwamen we hem altijd op straat tegen en ook zo in Hanoi de grootste stad in heel Vietnam. Heel bizar!

Steven, Daniela en ik hadden op 21 december dezelfde vlucht naar Bangkok om vervolgens een aantal dagen later naar zuid Thailand te gaan. Op mijn planning stond het bezoeken van een oude goede vriend. Tim is iemand waarmee ik van kleins af aan in de klas heb gezeten, vakanties mee heb gedeeld en vooral veel lol heb gehad tijdens de wintersport. Na jaren elkaar niet meer gezien te hebben zouden we meeten in Bangkok aangezien hij daar nu woont met zijn vrouw en pas geboren dochter. Super om hem weer te zien en heb dan ook 1 nacht en 2 dagen met hem en zijn familie doorgebracht. Oude verhalen ophalen, hier en daar wat shoppen, kletsen, eten en ga zo maar door. 2 dagen weer een normaal leven lijden in het hartje van Bangkok zonder toeristen om je heen. Het was super om hem weer te zien maar helaas moest ik door naar Koh Phangan waar ik een dorm had geboekt vanaf de 22e.

Een lange reis voor de boeg waar ik als eerste een nachttrein heb genomen. Nachttrein is geweldig in Thailand! Goede bedden en snel. Wederom een kijkje geenomen in de laatste coupe waar er altijd een feeststemming hangt en wederom weer nieuwe mensen leren kennen. Voor ik naar bed ging mijn teen flink opgehaald aan een ijzeren pin. Deed geen pijn maar zat wel een gat in mijn teen en een plasje bloed op de grond. Je had de gezichten moeten zien van mensen om me heen!
Goed kunnen slapen en in de ochtend de bus in om mijn reis te vervolgen naar de haven. Catamaran stond klaar om me af te zetten bij Koh Phangan. Comfortabele stoelen, mr Bean op de tv schermpjes en een zak chips in mijn handen. Leek net een bioscoop. De zee was wat wild wat je een gevoel gaf dat je in een achtbaan zat. Vond ik natuurlijk vet maar een aantal andere mensen dachten daar anders over. Kotszakjes werden tevoorschijn getoverd, mensen lijkwit rennend naar de wc en ga zo maar door.

Na 19 uur reizen per trein, bus en boot eindelijk aangekomen in Koh Phangan! Het feest eiland waar ik 11 dagen helemaal los zou gaan. Kerst, fullmoon (het bekendste feest waar duizenden mensen op af komen) en oud en nieuw vieren. Had er super veel zin in en na 3 weken natuur en cultuur snuiven ook wel weer toe aan wat goede feestjes.

Nog maals foto's volgen zo snel mogelijk maar uploaden gaat gewoon niet makkelijk met een kut verbinding. Ik ben dus opzoek en zodra het een beetje werkt post ik ze op facebook.

Liefs
Shirley

  • 02 Februari 2013 - 13:35

    Milou:

    Klinkt als een totaal andere wereld; vind je superstoer babe!

    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shirley

EXPLORE. DREAM. DISCOVER.

Actief sinds 17 Feb. 2012
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 9048

Voorgaande reizen:

20 November 2013 - 17 Januari 2014

Zuidoost-Azië 2.0

01 Oktober 2012 - 30 November -0001

Zuidoost Azië

Landen bezocht: